28 November 2008

Caspers rapport

Voorbije week kreeg Casper zijn rapport en gisteren hielden de juffen, Ms Sylvie en Ms Maria (Casper zegt "mammia"), evaluatiegesprekken met de mama's en papa's.

Het zal wennen worden, terug in België, die summiere rapportjes met enkel een "kan beter, wel, goed, zeer goed" voor een beperkt aantal onderdelen! Vergeet dat hier! Hier worden de kinderen geëvalueerd op zes ontwikkelingspeilers. Dat wordt weergegeven in een overzichtelijk A4-tje. Daarnaast wordt er voor ieder kind een ringmap gemaakt met daarin een overzicht van de verwachte ontwikkeling in de Early Years (gaat van Nursery, over Kindergarten naar Reception, dus voor kinderen tussen 2 en 5, zeg maar). In een schema worden de doelen weergegeven die de kinderen in die periode zouden moeten bereiken. De juffen duiden erin aan wat de kinderen al consistent kunnen en doen. Er worden kleurcodes gebruikt, zodat je na afloop van de Early Years een mooi overzicht hebt, maar vooral ook een toffe herinnering. Want in die ringmap zitten ook per "development area" foto's, genomen gedurende het schooljaar, met daarbij feedback van de juf. Zo zit er voor "Creative Development" Caspers orchideeënschilderij in, een foto met een lachende Casper in schilderschort en het commentaar van de juf "Casper is concentrating on this beautiful painting of the orchids. KG October 2008". Of voor "Language and Literacy": "Casper can copy his name using his name card. He is very pleased with his name card and carries it around with him!" Ms Sylvie lachte terwijl ze me dit toonde (met nog eens twee foto's van een geconcentreerde Casper die net een "C" aan het schrijven is), zei dat ze hem soms echt nadrukkelijk moest zeggen om zijn naamkaartje bij de andere te laten liggen; anders loopt ons meneerke er een ganse dag mee rond! Of nog voor "Mathematical Development" (daaronder wordt ook alles gerekend dat met ruimtelijk inzicht te maken heeft) "Casper enjoys jigsaw puzzles and can sit happily completing them. Well done Casper!" met drie fotootjes waarop Casper een puzzel van een traktor maakt.

Ms Sylvie excuseerde zich omdat zijn kaftje nog maar weinig info bevatte (wel alles is relatief natuurlijk, twaalf foto's al intussen met telkens uitleg bij), omdat hij tenslotte nog geen vier weken op school zat. Ze zei ook hij deze week weer een sprongetje vooruitgang gemaakt heeft. Ineens is hij niet meer zo afzijdig als voorheen. Hij trekt op met een Matthew (onmogelijk weer te geven hoe hij zelf die naam uitspreekt, maar grandioos grappig!), Florian en soms spreekt hij ook over een 'Abbabel' (Annabel dus). Gisterenmorgen was hij zo vrolijk, dat hij een heel verhaal vertelde aan de juffen - in het Nederlands. Een duidelijk teken dat hij zich goed voelt op school, zei Ms Sylvie, en dat geloof ik graag.

No comments: